Wednesday, August 4, 2010

Serangan Hamama...

Penangan Hamama
Inilah rupa pokok cili aku yang telah diserang hamama yang tersangatlah halus/kecik tapi amat kuat memusnahkan seluruh kebun aku. 7000 pokok aku musnah kerana hamama tersebut.
Pokok yang rosak teruk

Petang tadi ada rakan dari Sungai Petani bertanyakan racun 'gelap' yang aku gunakan untuk membasmi dan sekaligus telah menyelamatkan satu lagi ladang aku. Alhamdulillah, berjaya.
Sebenarnya racun gelap tu racun yang tidak mendapat kelulusan di negara kita, maknanya masuk pintu belakang la kot mungkin kerana kandungannya yang membahaya tetapi bagi aku sekarang, apa yang penting pokok aku dapat diselamatkan. Bagi sehabat dari Sungai Petani tadi, alhamdulillah dia tahu kat mana nak beli, tetapi bagi rakan-rakan tani lain yang sedang pening kepala kerana pokok jadi macam tu bolehlah hubungi aku kalau nak cuba guna racun tu. Harganya tidak la mahal mana pun, sepeket 2.5 gram baru sekitar RM2.00 sahaja. Cuma kalau kita tak biasa dengan tokey kedai, dia tak mau jual .... malah dia buat-buat tak tau je, bahaya ..... salah. Kegunaannya 1 paket untuk 1 tong 18 liter dicampur dengan racun serangga yang lain seperti Dimet, Pegaus, Confidor Matrix atau sebagainya. Racun ni tidak memudaratkan pokok, malah aku racun sampai lencun/basah kuyup pokok sebab geram nak marah kat hamama tu ..... pucuk dan daun langsung tidak terjejas. Malah aku dapat lihat hamama bertaburan jatuh di atas sekam. Orang kedah kata kemutih atas sekam hitam tu. Bila dah clear, pucuk baru pun naik clear la .... datanglah melawat kebun aku kalau nak lihat perkembangannya.

Lagi satu, aku juga dapat racun-racun dari negara jiran, sama dangan yang kita dok guna di sini, cuma tulis siam je, payah jugak nak bawak masuk tapi murah harganya. Nanti la aku cerita lain kali.


1 comment:

nhike said...

Boleh saya beli baja fertigasi untuk 10 liter? Berapa harga? Bagaimana penghantaran? Saya di Johor Bahru.