Tuesday, August 3, 2010

Keluhan

Sekarang harga ladang bagi cili merah amatlah tinggi, sekitar RM12 - RM15 setiap kilogram. Alangkah untungnya bagi pengusaha yang sedang memungut hasil di ladang. Segala titik peluh yang tercurah telah membuahkan hasil, malah berlipat kali ganda. Bagi pengusaha yang baru berjinak-jinak dalam bidang pertanian, mulalah mencongak untuk menambahkan lagi keluasan ladang, nak tukar kereta, pergi melancung dan sebagainya.

Rata-rata penanam cili tersenyum sengih dengan tawaran harga sekarang. Kalau dulu nak dapat harga sekitar RM5 pun payah, malah pemborong siap membuat pengkelasan buah....yang kecik, yang besar, malah yang bengkok pun dah dikira untuk potongan harga tetapi hari ini, asal buah cili saja.... semua jalan.

Dalam tersenyum sengih pengusaha ladang, terselit juga keluhan akibat begitu banyak serangan penyakit yang melanda terutamanya penyakit kerinting daun, termasuklah aku. Bulan lepas, 7000 pokok aku yang sedang berbunga lebat terpaksa dimusnahkan akibat serangan tersebut. Mujurlah jugak kebun yang kedua sebanyak 12 000 pokok dapat diselamatkan walaupun hampir 30% telah diserang.

Perhati punya perhati, rupa-rupanya ada sejenis makhluk yang teramat halus telah menyerang setiap pokok aku. Hamama yang cukup kecik hinggakan terpaksa dilihat dengan menggunakan kanta telah berumahtangga disetiap helaian daun pokok cili aku .... macam mana nak buat????????

Pegasus, confidor, metrin, selecron dan macam2 lagi racun digunakan tidak juga menampakkan hasil ... hama tersebut tetap ada. Aku mula putus harapan ... mujurlah tokey kedai racun kat tempat aku mencadangkan sejenis racun "gelap", aku cuba dan ..............berjaya!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sekarang pokok aku yang terselamat itu hampir 95% telah pulih seperti sediakala dan sedang menunggu masa saja untuk dipungut.

1 comment:

Unknown said...

Ada lagi ke racun gelap tu