Wednesday, August 18, 2010

Hujan Oh Hujan

Salam sejahtera semua pembaca,
Habis berkaitan penyakit bawaan hamama dan kutu thrips, datang pula hujan rahmat yang membawa satu lagi penyakit yang paling ditakuti oleh penanam cili .... penyakit kulat. Bila dah kena tak kira tempat samada pada buah, ranting, daun atau batang pokok. Bila buah dah mula matang tiba-tiba di serang kulat, buah jadi lembek dan berkudis maka air mata pun mula la meleleh ... nak jual tak laku, nak guna sendiri  tak terhabis.  Itu kalau kena buah, kalau kena pada batang pulak maka buang ajelah pokok tu.
Kawan-kawan yang sedang menunggu hasil buah sulung di ladang Bukit Murai pun macam tu la jugak, baru nak dapatkan hasil yang pertama dah datang pulak hujan rahmat ...

Kali ni kita berkenalan plak dengan penyakit yang berkaitan dengan kulat dan hujan ni. Penyakit yang disebabkan oleh kulat ialah:


1) penyakit bintik daun leaf spot
2) antraknos buah fruit anthracnose
3) hawar pucuk leaf blight
4) lecur anak benih damping off of seedlings
5) layu sclerotium dan Sclerotium wilt
6) kulapuk berdebu. Downy mildew

Penyakit : Bintik daun
Patogen : Cercospora capsici
Daun yang diserang akan mempunyai kecederaan (lesion) berbentuk bulat atau bintik-bintik kecil yang berwarna perang. Apabila kecederaan atau bintik-binitk ini menjadi besar, bahagian tengahnya akan bertukar menjadi kelabu dan kemudian berlubang. Daun-daun yang diserang kemudian akan gugur.

Masalah ini boleh dielakkan dengan memastikan pokok tumbuh dengan subur melalui amalan pengurusan yang baik termasuklah kebersihan ladang. Semburan kimia mungkin diperlukan terutamanya bila penyakit ini merebak.


Penyakit : Antraknos Buah
Patogen : Collelotrichum capsici
Penyakit ini adalah masalah penting bagi tanaman cili. Buah yang diserang akan mempunyai lesi (lesion) yang terbenam atau lekoklekok pada permukaannya yang bewarna gelap atau hitam. Lekok-lekok ini dikelilingi pula oleh beberapa jaluran berbentuk bulat (concentric rings). Anda tentu telah menemuinya pada cili-cili yang dibeli. Cuba perhatikan cili kering yang ada didapur anda. Jangan terperanjat jika sebilangan kecil, terutama yang telah hilang warna merahnya, mempunyai tanda-tanda Colletotrichum. Ini menunjukkan cili tersebut telah diserang Colletotrichum tetapi dikeringkan supaya ia terhenti merebak. Walaupun tidak ada bukti yang Colletotrichum memudaratkan kesihatan, pastikan anda basuh cili kering dan buang bahagian-bahagian terkena jangkitan seperti mana anda lakukan pada cili yang segar di ladang, masalah ini boleh dikurangkan dengan mengasingkan buah yang diserang, membakar dan seterusnya menamannya. Ini perlu diikuti dengan semburan racun kulat yang sesuai bagi mengawal keadaan dari merebak kepada buah-buahan yang lain.


Penyakit : Hawar pucuk (blight)
Patogen : Choanephora cucurbitarum
Penyakit ini biasanya menyerang pucuk dan menyebabkan ia menjadi layu dan bewarna hitam. Penghujung ranting mati bermula dariada pucuk (‘dieback’). pada pucuk tersebut. Penyebabnya ialah Choanephora cucurbitarum. Ia kelihatan Seperti ri2 halus berwarna klabu air Choanephora ialah kulat daripada kumpulan Zygomycetes. Ia membentuk hifa tegak (aerial), berwarna kelabu seperti duri halus dengan penghujungnya berwarna gelap. Choanephora, seperti juga hifa Rhizopus, berwarna kelabu. Penyakit ini biasanya dibawa oleh angin dan kawalan dengan menyembur racun kulat yang sesuai dan berkesan adalah perlu.


Penyakit : Lecur anak benih
Patogen : Pythium sp.
Penyakit ini menyerang batang anak benih cili. Ia merebak melalui air dan penggunaan tanah semaian yang pernah terdedah kepada penyakit ini. Anak benih yang diserang akan kelihatan melecuh pada pangkal batang. Bahagian yang diserang akan berair serta lecur. Setelah serangan menjadi teruk anak benih ini akan tumbang. Untuk mengelakkan masalah ini, biji benih perlu dirawat dengan racun kulat yang sesuai terlebih dahulu. Sebelum benih ditanam, tapak semaian perlu disiram dengan racun kulat yang sama.


Penyakit : Layu Sclerotium
Patogen : Sclerotium rolfsii
Penyakit ini menyerang bahagian akar dan batang cili. Ia merebak melalui tanah. Pada peringkat awal, pangkal batang yang diserang akan kelihatan bewarna putih; ini disebabkan oleh kehadiran miselium (kulat yang membentuk jaluran bebenang). Keadaan ini akan berlarutan sehingga pangkal dan akar yang diserang bertukar warna menjadi hitam dan kemudian terus reput. Penyakit ini boleh dikawal dengan membakar pokok yang diserang dengan secepat mungkin. Ia mungkin merupakan cara kawalan yang paling ekonomik dan perlu dikesan dari peringkat awal.

No comments: